دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تحقق 83 درصدی درآمدهای مالیاتی در 8 ماهه سال جاری؛

 خوش حسابی حقوق بگیران در پرداخت مالیات‌

بر اساس قانون بودجه سال 95،‌ تا پایان آبان ماه باید 699 هزار میلیارد ریال درآمد از محل دریافت مالیات برای دولت به دست می‌آمد که در همین بازه زمانی،‌ 582 هزار میلیارد ریال آن به دست آمد که نشان‌دهنده تحقق 83 درصدی درآمد دولت در این بخش است.
کد خبر : 150814

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ درآمدهای مالیاتی چند سالی است که برای تامین هزینه‌های دولت مورد توجه قرار گرفته است و هر سال سهم این درآمد در بودجه افزایش پیدا می‌کند و جانشین فروش دارایی‌های سرمایه‌ای مانند نفت خام می‌شود.


با این وجود هنوز فاصله تا رسیدن به میزان قابل قبول درآمدهای مالیاتی در تامین هزینه‌ها وجود دارد.


در همین مورد،‌ برنامه تکلیفی درآمدهای مالیاتی تا 83 درصد محقق شده است. بر اساس این گزارش، در 8 ماهه نخست سال جاری،‌582 هزار میلیارد ریال درآمد از محل دریافت مالیات از آن دولت شده است این در حالی است که برنامه از پیش تعیین‌شده نشان می‌دهد که تا پایان آبان ماه این رقم باید بالغ بر 699 هزار میلیارد ریال می‌شد.


در بخش مالیات‌های مستقیم، دولت تا 91 درصد برنامه را محقق کرده و از 328 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده توانسته 310 هزار میلیارد ریال را دریافت کند.


در همین بخش در مالیات اشخاص حقوقی 87.5 درصد از برنامه به دست آمده است. این بدان معناست که 198 هزار میلیارد ریال از 226 هزار میلیارد ریال محقق شده است.


اما نکته قابل تامل در خصوص مالیات بر درآمد است. با وجود آن که دولت مکلف بود در 8 ماهه ابتدایی سال 94.8 هزار میلیارد ریال از این محل درآمد داشته باشد،‌ درآمدی 95.5 هزار میلیارد ریالی از این محل عایدش شده است . یعنی دولت درآمدی بیش از برنامه از مالیات بر درآمد داشته و بیش از 100 درصد برنامه تحقق پیدا کرده است.


در واقع مانند سال‌های اخیر،‌ گروه حقوق‌بگیر جامعه خوش حساب‌ترین افراد در پرداخت مالیات بوده‌اند.


درآمد حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده نیز رو به رشد است و تا پایان آبان ماه،‌ 135.3 هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش‌افزوده به حساب دولت واریز شده است که به معنای تحقق 80 درصدی برنامه‌های دولت در این زمینه است. دولت در همین بازه زمانی باید 167.5 هزار میلیارد ریال درآمد بدست می‌آورد.


مالیات بر ارزش‌افزوده یا همان مالیات مصرف‌کننده،‌ 9 درصد قیمت محصول نهایی است که توسط فروشندگان دریافت و به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود و در سال‌های اخیر به عنوان درآمدی برای دولت بسیار مورد توجه بوده است.


مالیات غیر‌مستقیم در مجموع 272.3 هزار میلیارد ریال را در 8 ماه امسال از آن دولت کرده است و این در حالی است که سهم این بخش از درآمدهای دولت باید به 361.8 هزار میلیارد ریال می‌رسید. این به معنای آن است که 75 درصد اهداف دولت در این زمینه بدست آمده است.


در مجموع باید گفت بر اساس بودجه سال جاری، ‌48 درصد از هزینه‌های دولت باید از محل دریافت مالیات‌های مستقیم و غیر‌مستقیم محقق شود. دولت باید تا پایان سال 1038.3 هزار میلیارد ریال از محل دریافت مالیات بدست آورد و این درحالی است که تراز مجموع هزینه‌های دولت بالغ بر 2137 هزار میلیارد ریال خواهد بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته